Der findes mange forskellige skrifttyper derude, hver med sit eget udtryk. Det kan derfor godt være lidt af en jungle at finde rundt i, når du skal vælge den helt rigtige skrifttype til din virksomhed og dit brand. Vi vil dog forsøge at give dig indblik i junglen og give dig klarhed over, hvordan du finder frem til den helt rigtige.
Hvad er en skrifttype?
Helt grundlæggende er skrift ikoner der repræsenterer lyde. Det er en form for visualisering af lyde. Gennem tiden har skrift haft mange forskellige udseendende. Fra at skrift var noget, der blev tegnet i sandet, til noget der blev mejslet i sten, til skrevet på papir med blæk, til i dag hvor skrift optræder digitalt. Alle de forskellige steder skrift optræder, giver den forskellige udtryk. Når skriften er mejslet, består den primært at diagonale linjer, hvor den skrevet med blæk bliver blødt mere op.
Gennem tiden har vores skrift altså udviklet sig, og derigennem er der opstået skrifttyper. Alle typer giver forskellige udtryk, og kan derfor bruges i forskellige sammenhæng til at sende forskellige budskaber og ramme forskellige målgrupper.
Hvordan vælger du den rigtige?
Nu ved du lidt om, hvor skrifttyper stammer fra. Når du så skal finde den rigtige, skal du først beslutte, hvad din skrifttype skal bruges til. Det handler som oftest om, hvilket udtryk du ønsker, den skal give.
For at gøre det nemmere at skelne mellem skrifttyper, er de inddelt i familier, som hver har sine kendetegn. De to familier der oftest er tale om, er serif og sans serif.
Serif
Serif er en type med “fødder.” Fødderne opstod naturligt, når folk skrev med blæk. Det er også derfor, at serif beskrives som en traditionel og elegant skrifttype familie, da den leder tilbage til ældre tider og traditioner.
Sans serif
Sans serif er en type uden “fødder.” Tidligere blev sans serif også kaldet grotesk, fordi folk synes det så grotesk ud med en skrifttype uden fødder. Sans serif beskrives som moderne og ren. Den bruges ofte ved reklamer, fordi bogstaverne fylder mindre og kan gøres store.
Ligesom med tøj, farver, indretning og lignende, så følger skrifttyper trends. Hvor det engang var serif, der var den mest populære, gik det med digitalisering over til at være sans serif, men nu ser vi en trend, som bevæger sig tilbage til serif. De to primære familier skiftes altså til at være den mest brugte.
Eksempler på skrifttyper
Som tidligere nævnt er der flere skrifttyper under hver familie, og hver enkelt sender et budskab og giver et udtryk. Det betyder også, at hvis du ønsker at styrke dit budskab, så kan du gøre det ved at vælge en passende type.
Det er også gældende, når du skal vælge skrifttype til din logotype. Hvis du ønsker at styrke din virksomheds identitet, skal du altså vælge en, der repræsenterer din virksomheds værdier, kultur og den ønskede identitet.
Vi har udvalgt nogle skrifttyper, der har nogle helt særlige kendetegn, så du kan se, hvor forskellige udtryk forskellige de giver.
Impact:
Tilhører sans serif familien, og er en fed, condensed type. Det betyder, at bogstaverne er tykke, og står tæt sammen. Impact fremstår råbende, og er særligt god til reklamer, hvor du vil have opmærksomhed.
Helvetica:
Tilhører også sans serif familien, og beskrives som den “perfekte” type på grund af dens former og proportioner – altså højden og bredden på bogstaverne. Helvetica er også den skrifttype, der bliver brugt på Facebook og i deres logo.
Time New Roman:
Tilhører serif familien, og er forbundet med tradition. For mange forbindes den nok med afleveringer af opgaver og rapporter i skolen eller på studiet. Det skyldes, at studier og lignende har skulle vælge en standard skrifttype, og da Times New Roman stort set altid er tilgængelig, og samtidig er let at læse, så er den det oplagte valg.
: Tilhører også serif familien. Den er en populær type, som går lidt imod tankegangen om, at serif fonte er mere elegante og seriøse, da den er ret blød og rund. Den bruges ofte til mere sjove og venlige projekter, og bliver også tit brugt til skilte.
Som du nok kan se, så er dette en hel verden for sig, og der findes uendelig mange udtryk og budskaber, du kan sende med forskellige variationer af skrifttyper. Det kan derfor godt være lidt svært at vælge den helt rigtige type til din logotype, dit logo eller måske din hjemmeside. Vores anbefaling er derfor at få hjælp af en grafisk designer. De kender skrifttyperne, ved hvilke der vil holde langt ud i fremtiden, og hvilke der vil passe til netop din virksomheds identitet.
Her finder du en af det bedste hjemmesider med forskellige gratis fonte & skrifttyper: https://www.dafont.com/
Skal wayfab hjælpe dig med at vælge den rigtige skrifttype?
Så tøv ikke med at kontakte os på 6026 1830 eller via formularen nedenfor.