3 gode grunde til at investere i et professionelt logo design

Professionelt logo design – wayfab

3 gode grunde til at investere i et professionelt logo design

Et logo er mere end bare et symbol på dit brand. Det er en unik markør, som angiver tonen for din tilstedeværelse online og offline – og basen for det system af ikoner (hvad vi vil kalde en logo-pakke) som symboliserer din virksomhed alt efter placering.

Før du læser videre, vil vi gerne lige opklare, hvad vi mener med “system af ikoner” i forbindelse med logo. Dit logo bør nemlig have forskellige versioner, alt efter hvor det skal bruges og hvilken baggrund det bruges på. Disse regler skrives typisk ned i en brandguide, hvor du også har resten af dit brands visuelle identitet (altså de farver og fonte, der er bygget op omkring dit brand). Du kan læse mere om visuel identitet her.

Dit logo har strategisk værdi

Som vi allerede har nævnt, er dit logo mere end blot en visuel repræsentation – og vi vil hos wayfab faktisk gå så langt som til at sige, at det er et “uundværligt værktøj”, som er med til at forme folks opfattelse af dit brand, opbygge genkendelighed og skabe forbindelser. Det kan siges kort og godt:

“At investere i et karakteristisk logodesign er et strategisk træk, der giver udbytte i brandgenkendelse, hvilket skaber grundlaget for loyalitet og understøtter langsigtet succes.”

Få dit logo skåret ud i pap

Nu er vi kommet til det: 3 gode grunde til, at du skal investere i et logo – og gerne fra dag 1. Vi sætter lige en tegnestift i den sidste bemærkning, og tager de 3 gode grunde til at investere i et professionelt logodesign først.

1. Differentiering og mindeværdighed

Et godt logo er med til at adskille dit brand fra dine konkurrenters – og samtidig er den visuelle repræsentation ofte kundernes første kontaktpunkt med din virksomhed. Derudover gør et unikt logodesign dit brand mindeværdigt, så kunderne nemt kan genkende og huske dine produkter eller tjenester midt i et hav af muligheder. Dette særpræg fremmer brandloyalitet og hjælper med at skabe et varigt indtryk over for dine kunder og potentielle kunder.

2. Professionalisme og tillid

En gennemarbejdet logopakke formidler professionalisme og er med til at etablere troværdighed. Det signalerer overfor forbrugerne, at du tager din virksomhed seriøst og har investeret i at opbygge en sammenhængende brandidentitet. Når kunder støder på et professionelt designet logo, er der større sandsynlighed for, at de opfatter dit brand som troværdigt og pålideligt. Denne tillid er afgørende for at fremme langsigtede relationer med kunder og tilskynde til gentagende forretninger.

3. Brandkonsistens og sammenhæng

Et unikt logo tjener som grundlaget for at opretholde konsistens på tværs af alle mærkekontaktpunkter. Uanset om det er dit websted, profiler på sociale medier, emballage eller reklamemateriale, bør dit logo vises konsekvent for at styrke mærkegenkendelse. Konsistens opbygger tillid og styrker brand-genkaldelse, hvilket sikrer, at kunderne forbinder specifikke farver, skrifttyper og billeder med dit brand. Ved at opretholde sammenhængende branding skaber du en samlet brandoplevelse, der resonerer med din målgruppe og forstærker dit brands værdier og budskaber.

Vælg dine logo kampe – fra dag 1

Det ovenstående kan kort koges ned til at dit logo er en “anker” i folks underbevidsthed som skaber genkendelighed på 3 sekunder.

… og når man først har etableret et “anker” hos folk, kan det være meget svært – og ikke mindst meget dyrt at ændre fordi rebranding ofte er en større øvelse, ikke bare internt men også overfor forbrugeren. Det er derfor, vi anbefaler at få et professionelt logo allerede fra dag 1.

Logo design er grafisk design

Det kan kun siges på én måde: Logo design er grafisk design. Så når du får en grafisk designer til at lave dit logo, så bliver der tænkt ind i dine forskellige brugscases fra dag 1. Herudover bliver kvaliteten højere, og du får typisk dit logo i forskellige formater. Sidst men ikke mindst kan det være svært at sidde med sit eget logo og omsætte kvaliteter, værdier og ydelser til et enkelt og unikt grafisk symbol.

Mit navn er susanne wayfab

Giv Susanne et kald på
6026 1830

eller udfyld formularen

Flere artikler