Reklamebureau i Gellerup

wayfabs historie

wayfab er et 100% kvinde-ejet kreativt reklamebureau i Gellerup, hvor vi godt tør love en varm kop kaffe og den bedste udsigt i Århus – præcis som vi kan lide det!

Sådan blev wayfab til – “Vi skulle tage baguetten under armen”

Da Susanne og Line blev spurgt til, hvordan wayfab egentlig startede, kom svaret ret prompte: ”I en bil på vej til Neumünster.” Men ved nærmere eftertanke skulle vi alligevel lidt længere tilbage i tiden, og lidt længere omkring, for at forstå wayfabs tilblivelse.

Line og Susanne har helt fra wayfabs spæde start haft en filosofi om, at hvis du mener noget og siger det højt, så sker det. En holdning som de deler med Christian Stadil. Han siger nemlig, at hvis du vil have succes som selvstændig, så skal du tro 100% på det. Hvis du tager den franske alpehue på og baguetten under armen, så kan du tale flydende fransk. Det hele handler om, at tro kan flytte bjerge. Derfor sagde Line og Susanne, allerede inden de havde oprettet et CVR-nummer: “Vi er et reklamebureau.” For så levede deres idé ægte.


Der hvor det hele startede

Det hele startede med et 25 års langt venskab, et behov for en ny retning i arbejdslivet og en samtale i bodgaderne på Smukfest. Det var nemlig her, at Line for første gang en varm festivalsdag luftede idéen for Susanne om at lege sammen. Line havde set en mulighed for en ny retning i sit arbejdsliv, og ville gerne have Susanne med på rejsen. Frøet til wayfab blev sået, og fik derefter lov til at ligge stille i jorden et stykke tid.

En wellness-tur til Neumünster

Line og Susanne tog på wellness-tur til Neumünster, for som Susanne siger: ”Det er sådan noget man gør, når man har været veninder i 25 år.” Wellness-turen var uden børn og mænd, og der var derfor rig mulighed for at brainstorme forretningsideer, prøve makeup i grænsebutikkerne og finde gode tilbud i kioskerne fortæller Line og Susanne. Imens demonstrerer Line meget udførligt, hvordan hun testede læbestifterne. ”Der brugte vi mange timer” siger Susanne. ”Utroligt mange timer” stemmer Line i, mens de begge griner over det gode minde.

Men wellness-turen var kun starten til det, der senere hen blev wayfabs fødsel. wayfab blev nemlig overhovedet ikke født i Neumünster, men derimod i et sommerhus i Øster Hurup.

Og så gik der fire måneder…

I fire måneder efter wellness-turen var hovederne fyldt med tanker om at turde springe ud som selvstændig. Men en dag ringede Susanne til Line:
”Nu siger jeg op” sagde Susanne.
”Gør du?” spurgte Line.
”Ja, nu siger jeg op” svarede Susanne.
Og Line tilføjer: ”Okay, så gjorde hun det ægte, og så tog vi ud for at kigge på lokaler.”
”Og så endte vi heroppe” uddyber Susanne og henviser til kontoret i Kollektivbyen – og sådan blev wayfab langsomt til et reklamebureau i Gellerup.

Fra wellness-tur til forretningsplan i Øster Hurup

Men hvordan gik wayfab fra en masse tanker på wellness-tur i Neumünster til at blive et ægte reklamebureau i Gellerup?

Line forklarer: ”Vi snakkede om: Skal vi bare starte op hjemme i køkkenet? Men det døde vi ligesom i. Så vi blev enige om, at vi var nødt til at tage baguetten under armen og finde et sted, hvor vi ligesom kunne høre til, og så gøre noget derfra. Det blev realiseret, det var heroppe og så formede det sig derfra.”

Line og Susanne flyttede ind i Kollektivbyen, men i deres kontorlejlighed var der plads til flere. Derfor spurgte de Maia, som Line kendte fra tidligere samarbejder ved et andet kontorfællesskab. Maia var frisk på nye omgivelser, og inden alt for længe var hun flyttet ind i kontorværelset ved siden af Line og Susanne.

Med tiden skulle wayfab have en hjemmeside. Susanne forklarer: “Line og jeg var enige om, at så svært kunne det ikke være at lave en hjemmeside. Men da vi først gik i gang, gik det op for os, at det måske var lidt mere kompliceret, end vi lige havde tænkt.” Til deres redning havde Maia mange års erfaring med hjemmesider, og med tiden hjalp hun både Line, Susanne og deres kunder. Det var begyndelsen på et stærkt samarbejde, og senere hen første spadestik til at to virksomheder smeltede sammen. Det var nemlig et kanon match, at Line kunne lave webdesign, Maia programmere og Susanne sælge.

Da Waypoint og Fab Web blev forældre til wayfab

Efter længere samarbejde mellem Maia, Line og Susanne, blev de enige om at slå virksomhederne sammen. Da Maias virksomhed hed fabweb, og Lines virksomhed hed waypoint, opstod wayfab.

Nu skulle wayfabs forretningsplan og identitet bare fastlægges og nedskrives, så wayfab babyen ægte kunne blive født.

Og så var vi tilbage ved sommerhuset i Øster Hurup. På den tur deltog de tre nyudklækket wayfabbere. Her fødte Maia wayfabs første bud på en hjemmeside, Line skabte wayfabs logo og identitet, mens Susanne skrev teksterne om, hvem wayfab skulle være, hvilket værdisæt de skulle have, og hvilken retning de skulle gå. Til det siger Susanne: ”Jeg var af en eller anden mærkelig grund endt som tekstdamen”. Hvortil Line tilføjer: ”Du var tekstlady, wayfabs tekstlady”.

Og det var altså her i er sommerhuset i Øster Hurup i 2019, at wayfab blev født. Herefter gik der knap et år, før wayfabs cvr-nummer blev oprettet, og de for alvor var i luften.

Så levede vi ægte som reklamebureau i Gellerup

Men hvad skete der så i tiden fra sommerhusturen i Øster Hurup til wayfabs cvr-nummer blev oprettet?
Susanne fortæller: ”Vi blev nok lidt enige om, at reklamebranchen er et marked, hvor man presser hinanden lidt på maven, og der ofte er fokus på tid, tid og atter tid. Så vi vendte og drejede vores muligheder – skal vi det, eller skal vi ikke det? Men vi var enige om at trykprøve vores forretningsidé.”

Herefter uddyber Susanne: ”Det blev først inden for den grafiske del, vi prøvede af. Hvor jeg stod for at lave nysalg og skabe kontakter. Jeg blev ret hurtigt tændt af, at jeg synes ikke markedet var tømt, og jeg tænkte, at der var en plads til os.
Hun tilføjer: Jeg havde optur over, at hver gang jeg ringede til nogen, så fik jeg følelsen af: Nårh, der er brug for sådan nogle som os. Så jeg tror, at vi var optimistiske omkring, at vi trykprøvede markedet til at starte med inden for den grafiske del. At vi vurderede, der var en plads til os, til wayfab”.

Hertil afslutter Line: ”Det var i hvert fald også det der med, at vi havde sådan en tur, hvor vi fandt ud af, hvad er det, vi kan sammen? Det er jo egentlig det, som jeg hele tiden tænker; At vi kan noget helt særligt sammen, når vi er ude og skal præsentere wayfab.”

Nu har wayfab siden 2019 eksisteret som et vaskeægte reklamebureau i Gellerup, og vores lille team vokser hele tiden med flere dygtige mennesker, der alle brænder for deres specialitet og for vores fællesbudskab – at være ordentlige og dygtige til at lave markedsføring for alle vores kunder.