Vi har tidligere fortalt, hvordan du skal komme i gang med din virksomheds blog. Når du har fået den op at køre, så kan du lige så godt slå to fluer med ét smæk. En virksomheds blog kan nemlig give bedre SEO, fordi du skriver indlæg om relevante emner for din virksomhed og dens modtagere.
[read_meter]
Relevante søgeord til Google
Med din virksomheds blog skriver du indlæg om relevante emner for din virksomhed og dens branche. Det giver Google meget mere tekst at forholde sig til og dermed også flere relevante og mere specifikke søgeord, som du kan findes på. Med din virksomheds blog har du nemlig mulighed for at være langt mere konkret og dykke ned i mindre emner, end du kan på din hjemmeside.
Hvis din virksomhed sælger vinterjakker, så kan de relevante søgeord for din hjemmeside eksempelvis være:
- Vinterjakker til børn
- Vinterjakker til kvinder
- Vinterjakker til mænd
- Unisex vinterjakker
Med dine blogindlæg kan du finpudse de relevante søgeord og gøre dem meget mere specifikke:
- Derfor skal du vælge vandtætte og varme vinterjakker til børnehavebørn
- Sådan finder du de flotte vinterjakker med pelskrave til kvinder
- 8 stilfulde dunjakker i armygrøn til mænd
- Perfekte unisex jakker til stilbevidste unge
Du har altså mulighed for at få en bedre SEO ved at vælge et nyt søgeord for hvert blogindlæg. Samtidig bliver din hjemmeside langsomt fyldt op med relevant indhold. Det indhold hjælper Google og andre søgemaskiner til at vide, hvad din hjemmeside indeholder, og hvornår den er relevant at vise. Du vil altså både blive vist, når en potentielle kunde søger efter ‘Vinterjakker til børn’, men også når de søger efter ‘vandtætte og varme vinterjakker til børnehavebørn’.
Stærk linkbuilding
En bedre SEO kræver stærk linkbuilding. Din virksomheds blog kan hjælpe med at linke på flere måder:
Link mellem indlæg:
Ved at linke mellem dine indlæg viser du søgemaskiner som Google, at der er sammenhæng på din blog. Det kan eksempelvis være, at du i dit blogindlæg ‘Derfor skal du vælge vandtætte og varme vinterjakker til børnehavebørn’ linker til et andet blogindlæg, du har skrevet, der hedder ‘Sådan vælger du de rigtige åndbare vinterstøvler til dit barn’. Du viser altså Google, at du er en relevant hjemmeside, fordi du kan tilbyde flere produkter inden for samme område, og dermed gør det nemt og brugervenligt for potentielle kunder. Det giver din hjemmeside en bedre SEO, og Google får et mere nuanceret billede af, hvad din hjemmeside er for en størrelse.
Link til hjemmeside:
Du kan også linke direkte fra din blog til din hjemmeside. Det er en god måde at bruge call-to-action på, fordi du gør det let for potentielle kunder at komme fra et blogindlæg og eksempelvis direkte ind i din webshop.
Når du linker mellem din blog og din hjemmeside, skaber du en direkte forbindelse, og viser dermed, at der er sammenhæng mellem indholdet på din blog og dine produkter eller ydelser på din hjemmeside.
Link ud fra blog:
En tredje måde at skabe linkbuilding og få en bedre SEO på, er ved at linke ud fra din blog. Her kan du eksempelvis linke til dine egne sociale medier, hvor potentielle kunder kan følge din virksomheds dagligdag eller få mere viden om jer. Du kan også linke til andres hjemmesider. Det kan eksempelvis være samarbejdspartnere eller forhandlere.
Linkbuilding giver bedre SEO
Altså er linkbuilding et stærkt værktøj til en bedre SEO, fordi du hjælper søgemaskiner som Google til at få et mere nuanceret billede af din hjemmeside samtidig med, at du skaber sammenhæng på kryds og tværs. Med tiden vil det også blive nemmere for dig at linke rundt, fordi du vil opdage, at der er sammenhæng mellem flere blogindlæg. Jo flere blogindlæg du skriver, jo flere muligheder er der for linkbuilding.
Flere besøgende
En hjemmeside med mange besøgende får en bedre rangering hos Google. Det er tilfældet, fordi Google mener, at mange besøg betyder, at hjemmesiden er vigtig. For at få en bedre SEO og en bedre rangering kan du altså dele dine blogindlæg på eksempelvis sociale medier. Hvis dit indhold er godt, så vil det blive klikket på og delt mellem brugerne. På den måde vil du øge antallet af besøgende og skabe mere trafik på din hjemmeside.
Du kan også dele dine blogindlæg i dit nyhedsbrev, hvor modtagerne så får et kort udklip, men skal besøge din blog for at læse hele indlægget. Så flytter du modtagerne fra dit nyhedsbrev til at være besøgende på din hjemmeside.
Flere besøgende betyder altså mere trafik på din hjemmeside. For Google betyder det, at når nogen søger på ord, der er relevante for din virksomhed, så vil Google rangere dig bedre, så de potentielle kunder kommer ind på netop din side.
Skab spændende indhold, der giver værdi
Når du skal have bedre SEO med din virksomheds blog, skal du ikke bare skabe indhold for at få flere besøgende, flere relevante søgeord eller mere linkbuilding. Indholdet skal have et formål og være værdifuldt for din modtager. Hvis du skaber rigtig godt indhold, som dine modtagere får noget ud af, vil du nemlig opleve, at de vil vende tilbage til din blog. Det vil de, fordi de ved, at det netop er her, der er god information.
Det betyder også, at du ALDRIG skal snyde for at få en bedre SEO. Hvis du gør det, så er det nemlig ikke kun Google og de andre søgemaskiner, der vil straffe dig, det vil potentielle kunder også. De kan godt skelne mellem værdifuldt indhold, og indhold hvis eneste formål er at skabe bedre SEO. Sørg derfor for at dine hensigter med din blog altid er reelle, og at du fylder din virksomheds blog op med skarp, værdifuldt indhold, som din modtager får noget ud af.
Har du brug for hjælp til tekstforfatning, korrekturlæsning eller SEO? Giv os et kald på 6026 1830, eller kontakt os via formularen. Så kan vi tale om dig og din virksomheds behov, og hvordan vi opnår den bedste løsning.