Kom i gang med din virksomheds blog

Kom i gang med din virksomheds blog – wayfab

“Hey bloggen!” Er ikke kun et fænomen, som eksisterer på internettet for influencere. Det er så meget mere end det. Du kan bruge en blog til at dele ud af din viden, vise dine kompetencer, styrke din SEO, trække trafik til din hjemmeside og skabe forbindelse til dine sociale medier. Derfor skal du i gang med din virksomheds blog nu.



Kom i gang med din virksomheds blog

En blog styrker din virksomheds synlighed

En blog kan bruges som et taktisk redskab til at styrke din virksomheds online synlighed. Blogs er ikke blot en trend, der driver over, men et fænomen som har udviklet sig gennem tiden. Den har altid formået at tilpasse sig sin tid.

Med din virksomheds blog er det dig, der sætter rammerne. Du vælger selv design, tone-of-voice og emner. Du er ikke begrænset af et medies formater og krav. Det er din virksomheds legeplads, hvor du kan vælge, hvad du vil give til og dele med dine læsere.


Din virksomheds blog skal have en strategi

Når du skal i gang med din virksomheds blog, skal du starte med at lave en strategi. Det kræver, at du tager stilling til flere områder:

  • Hvad er formålet med bloggen? og hvem er målgruppen?
  • Hvem har ansvaret for den?
  • Hvem er afsenderen?
  • Hvor ofte skal der skrives indlæg?

Formålet og målgruppen

Hvad er dit formål med bloggen? Skal du dele ud af din viden inden for dit område? Eller er formålet at skrive opinionsstof som debatindlæg og læserbreve? Bloggen bliver en del af din virksomheds identitet. Og det er derfor vigtigt, at du tager stilling til dens formål, inden du går i gang, og publicerer dit første indlæg.

Der er sammenhæng mellem din virksomheds blogs formål og dens målgruppe. Derfor skal du i sammen med formålet tage stilling til, hvem målgruppen er.

Hvis formålet er at dele ud af din viden, er din målgruppe så dine kunder eller din branche? Der er nemlig forskel på, hvilket sprog og hvilke ord du kan benytte, alt efter hvem din målgruppe er. Er formålet at skrive opinionsstof, så skal du vide, om du vil svare på andres debatindlæg, eller om du ønsker selv at starte en debat. Og hvem skal debatten være henvendt til?


Ansvaret

For at sikre at blog-bolden ikke bliver tabt på gulvet, er du nødt til at finde en medarbejder, som har ansvaret. Denne medarbejder kommer til at fungere som redaktør, og skal lave en plan for indholdet samt sørge for at overholde deadlines. Det betyder ikke nødvendigvis, at det er denne medarbejder, som skal skrive alle indlæggene. Det er dog vedkommende, som skal sørge for at opsøge indlæggene, motivere mulige skribenter og få blogindlæggene publiceret i en lind strøm.


Afsenderen

Hvem skal være afsender på dine indlæg? Ønsker du, at din virksomheds blog skal være et talerør for medarbejderne, og at deres navne derfor skal stå som afsendere. Eller ønsker du, at det er virksomheden, der skal være afsender, og dermed også bære ansvaret for det der publiceres?

Hvilken afsendertype der fungerer bedst, afhænger af, hvad formålet er med din virksomheds blog. Hvis den primært indeholder opinionsstof, som handler om at være kvindelig leder, medarbejder i en bestemt afdeling eller lignende, så virker en personlig afsender mere troværdig.

Hvis den derimod omhandler kundecases, branchen eller andre emner som er gældende for hele virksomheden, så kan det give noget ballast til indlægget, at det er hele virksomheden, som er afsender.


Tid

Til sidst skal du bestemme, hvor ofte der skal publiceres. Hvis du vælger at sige: “Når vi lige har noget at fortælle”, så risikerer du, at der aldrig bliver publiceret noget. Det skyldes, at indlæggene vil blive nemme at udskyde.

Sørg for at vælge et bestemt tidspunkt. Det kan være første mandag i måneden eller hver torsdag. Det vigtigste er bare at få en deadline, som giver struktur til bloggen. Det vil nemlig gøre arbejdet med din virksomheds blog nemmere for både redaktøren og skribenterne.


Når du har været gennem alle punkterne, skal din strategi skrives ned. Strategien skal være detaljeret og let at forstå. Enhver skal kunne tilgå den, og overtage arbejdet med bloggen, hvis det bliver nødvendigt. Sørg bagefter for at præsentere strategien for dine medarbejdere, så de får indsigt i, hvad formålet er. Det kan være med til at motivere dem, og få dem til at bidrage til bloggen.


Brainstorm

Når du har styr på din strategi, så handler det bare om at gribe tastaturet og komme i gang. Det kan godt være lettere sagt end gjort.

Start med en brainstorm over emner, der giver mening for din virksomheds blog. Du vil hurtigt opdage, at der er et hav af muligheder. Bare husk på, at alt efter hvor ofte du vil publicere, så skal der være indhold til mange indlæg. Vi du eksempelvis poste én gang om ugen, så skal du have indhold til 52 indlæg pr. år.


Dyk ned under overfladen

For at sikre, at du har indhold nok, skal du gå i dybden med dine emner. Hvis du blot behandler dem overfladisk, så vil dit hav af muligheder pludselig svinde ind til en vandpyt. Du kan derfor med fordel udvikle på din brainstorm, og finde underemner til hvert af dine emner. På den måde vil din vandpyt igen udvide sig til et hav. Og din virksomheds blog vil få mange mulige indlæg.


Og til sidst er der vist ikke så meget andet at skrive end: Klar, parat, skriv!


Vil du følge med på vores virksomheds blog? Så hold øje på Facebook, Instagram eller LinkedIn, her fortæller vi, når der er et nyt indlæg.


Er du stadig ikke helt sikker på, hvordan du begiver dig ud i blog-havet. Så lad os hjælpe dig. Uanset om det handler om strategi, tekstforfatning eller opsætning på hjemmeside, giv os et kald på 6026 1830 eller kontakt os via formularen.

Anne wayfab – Kommunikations Specialist

Giv Anne et kald på
6026 1830

eller udfyld formularen

Flere artikler