Hvad er forskellen på SEO og SEM?

Hvad er forskellen på SEO og SEM? – wayfab

Hvad er forskellen på SEO og SEM?

SEO og SEM er to forskellige måder at forbedre din hjemmesides synlighed på søgemaskiner som Google.

Hvad betyder SEO?

SEO står for Search Engine Optimization – eller på godt dansk: søgemaskineoptimering.

SEO er en langsigtet digital markedsføringstrategi, der bruges til at forbedre din hjemmesides visningsresultater på Google. Det gøres ved at optimere på sidens indhold og tekniske aspekter, bruge relevante søgeord og skabe en god brugerrejse på siden. I sidste ende er målet med SEO, at sikre en høj placering på Google uden at betale for det.
Artikel: Hvad er SEO?

Hvad betyder SEM?

SEM står for Search Engine Marketing – på godt dansk, bliver det cirka det samme: markedsføring via søgemaskiner.

SEM er kort fortalt en bredere tilgang end SEO, og omfatter også betalt annoncering. Et godt eksempel er Google Ads, hvor du kan betale dig fra at blive vist i toppen af en søgning. SEM kombinerer det organiske og det betalte – for det smukke er, at hvis din side har god SEO, bliver det ofte billigere at annoncere fordi Google elsker kvalitet.

Hvad er forskellen på SEO og SEM – wayfab

Hvad er forskellen så på SEO og SEM?

Skåret helt ud i pap, fokuserer SEO på optimering af din hjemmesides indhold for at opnå organiske placeringer på Google – hvor SEM bygger ovenpå den organiske indsats med betalt annoncering, som ofte giver hurtigere resultater.

Begge dele er gode at have i sin digitale markedsføringsstrategi, da de bidrager til hinanden både på kort og langt sigt – og sammen giver dig et ekstra løft på Google.

Har du brug for hjælp til SEO eller SEM?

Hos wayfab har vi både teknisk know-how og speciale i godt indhold – den perfekte kombi, uanset om der skal laves SEO eller SEM.

Susanne Bertelsen – wayfab

Udfyld kontaktformularen eller giv Susanne et kald på
6026 1830

Flere artikler