Logo design og visuel identitet – Hvad er forskellene og sammenhængen?

Logo design og visuel identitet – wayfab Reklamebureau

Den grafiske verden kan være lidt af en jungle. Logo design, visuel identitet, branding, udtryk, design guides og meget mere, kan være svært at overskue, hvis du ikke har en grafisk designer med på holdet. Det har vi heldigvis hos wayfab. Derfor vil vi forklare dig, hvorfor du ikke nødvendigvis kan adskille logo design og visuel identitet, og hvad forskellene er på de to begreber.



Der hvor du starter

Et logo design er som oftest der, hvor du starter, når du skal skabe din virksomheds visuelle identitet. Et logo design er nemlig en del af den visuelle identitet, og har derfor betydning for det samlede udtryk. Et logo design kan dog ikke stå alene uden resten af identiteten, såsom fonte, farvevalg, udtryk m.m.


Hvad er et logo design?

Men hvad er det så lige, at et logo design egentlig er? Et logo design består som oftest af et logo og en logotype. Et logo kaldes også et bomærke eller et ikon. Det er et grafisk symbol, som repræsenterer din virksomhed udadtil. Logoet er en del af dit brand, og er med til, at forbrugerne kan kende netop din virksomhed.

En logotype er når, dit logo fremgår som din virksomheds navn, men på en kreativ, grafisk måde, og ikke bare som tekst. Din logotype har en bestemt font, og er skrevet på en unik måde, som gør den genkendelig.

Det er vigtigt, at der er sammenhæng mellem det udtryk, du ønsker, at din virksomhed skal have og dit valg af logo og logotype. Altså stemmer dit logo overens med, hvordan modtageren skal opfatte dig, og hvilke følelser du ønsker at fremkalde hos din modtager?

Det vil eksempelvis ikke fungere, hvis politiet benyttede comic sans eller en anden font, der ikke udtrykker autoritet og troværdighed.

Vi har lavet et visuelt eksempel på, hvordan det kunne fungere, så du lettere kan skelne mellem logo og logotype:

Logo design og visuel identitet – wayfab

 


Hvad er en virksomheds visuelle identitet?

Din virksomheds visuelle identitet handler om, hvordan din virksomhed ser ud – alle steder. Lige fra messestande til brevpapir. Hvilke valg har du truffet ift. farver, fonte, grafik og design?

Dit logo design vil som regel være en integreret del af din identitet. Det kan eksempelvis være, at dit logo er folieret på alle virksomhedens vinduer. Eller at dine foldere altid ser ud på en bestemt måde med dit logo design som grundsten for form og farvevalg.

Din visuelle identitet er altså det udtryk og de signaler, du sender til modtageren. Ligesom med dit logo og logotype, handler det om, hvilke følelser du fremkalder hos modtageren, og hvordan du vil opfattes.


Sammenhæng mellem logo design og visuel identitet

Hvis vi skal give dig et meget simpelt eksempel på, hvordan logo design og visuel identitet er tæt forbundet, så kan du se din virksomhed som et menneske. Logoet er menneskets navn, det som du er kendt og bliver genkendt på. Identiteten er menneskets udseende. Det gælder tøj, frisure, sko og lignende. Udseendet siger noget om, hvordan du er, alt efter om du er farverig og mønstret eller sort og simpel. Dit udseende er med til at præge modtagerens opfattelse af, hvem du er. Det samme er gældende for din virksomheds visuelle identitet.

Der er altså en tæt sammenhæng mellem logo design og visuel identitet. For du kan heller ikke forestille dig et menneske uden et navn, eller et menneske som ikke har taget stilling til sit udseende. Selv hvis mennesket ikke har taget stilling til sit udseende, og eksempelvis bare har taget det tøj på, der lå øverst i skabet. Så er det et aktivt valg om, at tøj skal være nemt og praktisk.


Gør det nemt for din virksomhed

Vil du gøre det nemt for din virksomhed at have en gennemført visuel identitet, hvor dit logo design er integreret, så må du skabe nogle retningslinjer. Det kan du gøre med en design guide.

En design guide indeholder retningslinjer om alt fra farvekoder og fonte til logo design og layout på visitkort. Her beskrives det, om din virksomhed har en fast ramme for jeres udtryk, eller om jeres visuelle identitet tilpasses specifikke situationer.

Med faste retningslinjer er der aldrig tvivl om, hvordan jeres logo design og visuelle identitet skal komme til udtryk og gå hånd i hånd.


Har du brug for hjælp til logo design eller til at skabe din visuelle identitet? Så sidder vi klar til at hjælpe dig.
Giv os et kald på 6026 1830 eller kontakt os via formularen.

Mit navn er susanne wayfab

Giv Susanne et kald på
6026 1830

eller udfyld formularen

Flere artikler