Hvad er et redesign af hjemmeside?
Lad os starte helt fra scratch. Et redesign er en optimering af din hjemmesides design, så den lever op til de krav forbrugerne har.
Faktisk handler det om, at man kigger på designet: Hvordan passer det til jeres brand, og de budskaber, I gerne vil have ud?
Dernæst handler det om at skabe en brugerflade, der er nem og intuitiv for dine besøgende at bruge: Giver det mening at menustrukturen ser ud på den pågældende måde?
Derudover skal alt indhold selvfølgelig også søgemaskineoptimeres, så din hjemmeside kan findes af forskellige søgemaskiner: Har du tænkt over, hvilke overskrifter dit indhold har?
Sidst men ikke mindst, så er det vigtigt, at hjemmesiden har en kort responstid: Så kan den efterleve de umådelige høje krav fra de besøgende om, at de maks. bruger 2-3 sekunder, før de klikker videre?
Hvorfor er et redesign af hjemmeside nødvendigt?
I den digitale tidsalder er designet af din hjemmeside altafgørende, hvis du vil nå dit fulde potentiale online. Når du sender dine medarbejdere på kursus eller opdaterer din forretningsstrategi, gør du det, for at følge med udviklingen i din branche og i samfundet. Det samme er udgangspunktet med et redesign af hjemmeside. Her optimerer du din hjemmeside, så den passer til resten af udviklingen i branchen, samfundet og din forretning.
Eksempler på redesign af hjemmeside
Fokuspunkter ved redesign af hjemmeside
Okay, men så fortæl mig da, hvordan jeg får det bedste redesign af min hjemmeside, tænker du. Hold fast, så skal vi fortælle dig, hvilke fire fokuspunkter der er vigtige, når din hjemmesiden skal redesignes.
Hjemmesider der skiller sig ud
Din hjemmeside skal skille sig ud, så den ikke bare bliver en i mængden. Samtidig skal den fremstå strømlinet og skarp. Der skal ikke en masse skøre animationer og forskellige neonfarver til at skille din hjemmeside ud fra mængden. Et design der passer til tidens tendenser, og som er konsistent med din virksomheds visuelle identitet, er vigtigt for at gøre dig bemærket. Det skal være netop din hjemmeside, kunderne husker, når de har surfet rundt på internettet hele natten. Alt dette kan en grafisk designer hjælpe dig med. Vedkommende har nemlig viden om samfundets tendenser, og hvad der virker overfor din målgruppe.
En hjemmeside der appellerer til din målgruppe
Udover at skille sig ud og have et strømlinet og skarpt design, så skal din hjemmeside også appellere til din målgruppe. Der er stor forskel på forbrugerne, og hvad de finder attraktivt. Det er derfor vigtigt, at du under dit redesign har din målgruppe i tankerne.
Det varierer fra branche til branche og dermed også fra målgruppe til målgruppe, hvad en hjemmeside skal kunne. Eksempelvis er der stor forskel på om din virksomhed sælger en ydelse eller et produkt. Der er også stor forskel på, om der ved ydelsen er tale om en konsulentvirksomhed, eller en virksomhed som sælger træningsforløb for kvinder.
For en konsulentvirksomheds målgruppe er det interessant at kunne læse om ydelserne og have muligheden for kontakte virksomheden. I en virksomhed, der sælger træningsforløb, er det derimod motiverende billeder, praktisk information om startdatoer og nem tilmelding, der er det vigtigste.
Det kan altså være en fordel at have målgruppen for øje, når du laver et redesign af en hjemmeside med din målgruppe i tankerne, så de vælger dig frem for dine konkurrenter.
Nem og brugervenlig hjemmeside
Din hjemmeside skal være nem og brugervenlig, og her er det vigtigste nøgleord ‘overskuelighed’. Førstehåndsindtrykket på din hjemmeside skal give brugeren lyst til at udforske den. Den skal ikke være en uoverskuelig labyrint. Der skal skabes en logisk og simpel sammenhæng mellem menuer og undermenuer, så forbrugerne let kan finde de informationerne de søger. Det betyder også, at teksterne på din hjemmeside skal være relevante og informative, samtidig med at de skal have en passende længde. Det afhænger selvfølgelig af, hvilken type hjemmeside du har, og hvilken målgruppe du henvender dig til.
Søgemaskineoptimering – SEO på din hjemmeside
Sidst med ikke mindst er der søgemaskineoptimering, også kaldet SEO. Hvis du ønsker at rangere højest muligt, når potentielle kunder laver en søgning på eksempelvis Google, så er SEO et centralt redskab. Når din hjemmeside skal redesignes, skal der arbejdes målrettet med søgemaskineoptimering. Det synliggør din hjemmeside for potentielle kunder, når de søger efter ydelser eller produkter online, der er relevant for din virksomhed.