Tone-of-voice: Hvilken lyd har din virksomhed?

tone-of-voice

Alt, hvad du kommunikerer som virksomhed, har en lyd. Lyden er ikke bare en lyd, den er mere end det. Den kan være larmende, høflig, uformel, distanceret, humoristisk eller noget helt sjette. Det vigtigste er, at du har taget stilling til din virksomheds lyd, jeres tone-of-voice. 


[read_meter]


Hvad er tone-of-voice?

Helt grundlæggende handler tone-of-voice ikke om, hvad du siger, men hvordan du siger det. Det handler både om, hvilke ord du bruger, den tone du siger det med, rytmen i det du siger samt dine naturlige pauser. Alt dette tilsammen giver din virksomheds lyd.

Der er forskel på at sige noget og på at skrive noget. Det er derfor ekstra vigtigt, at du er opmærksom på din tone-of-voice, når du skriver noget. Det er nemlig ikke altid til at høre tonen, rytmen eller de naturlige pauser, når noget er skrevet. Modsat er du næsten aldrig i tvivl om eksempelvis tonen, når noget siges højt. Derfor er det oftest den skrevne lyd, der er tale om, når man snakker tone-of-voice i virksomhedsøjemed.


Tone-of-voice udvikler sig

Med udviklingen af sociale medier, er emojis og GIF’er også blevet en del af tone-of-voice. Det er altså ikke længere kun dit brug af ord, men også hvilke emojis eller GIF’er du har valgt, der præger modtageren.

Emojis og GIF’er kan være med til at påvirke relationen til dine modtagere. Tænk på hvilke emojis du til dagligt bruger til dine nærmeste. Er der forskel på, hvilke emojis du sender til din mor, ven, kæreste eller nabo?

Emojis, GIF’er og ord vælges altså ud fra, hvilken relation der er tale om. Det er derfor vigtigt, at du tænker på relationen til dine modtagere, når du beslutter dig for din tone-of-voice.


Hvem er din modtager?

Er dine modtagere nogle fremmede på gaden? Dine naboer? Dine elever?

Skriver du til dine modtagere som til dine venner?

Hey, hvad så? Skal jeg lige fortælle dig lidt om, hvordan det der tone-of-voice virker eller hvad?

Eller skriver du til dem, som til din chef?

Hej. Angående det, du spurgte ind til mht. tone-of-voice, har jeg mulighed for at uddybe det for dig i morgen efter mødet.

De to eksempler siger det samme, men ordvalget og rytmen gør, at der er forskel på, hvordan budskaberne opleves for modtageren.

Du skal altså overveje, om relationen skal være tæt og venskabelig, formel og distanceret eller noget helt tredje? Det er op til dig. Det vigtigste er bare, at du tager et valg, og holder fast i den lyd du vælger.

Tone-of-voice handler altså om din primært skrevne lyd, når du kommunikerer til dine modtagere. Der er mange ting at tage stilling til, men bare rolig, vi skal nok guide dig igennem, hvordan du finder din virksomheds tone-of-voice.


Hvordan finder du din virksomheds tone-of-voice?


Styr på målgruppen

Når du skal finde din virksomheds tone-of-voice, skal du først have styr på din målgruppe. Skriver du til en gruppe specialister inden for et bestemt område, eksempelvis tandlæger, så kan du benytte fagord og termer, som de kender til. Men snakker du til patienterne i venteværelset, skal sproget være langt mere forklarende, let at forstå og henvende sig til en bredere målgruppe.

Du skal altså hele tiden have din målgruppe med i tankerne. Både når du vælger din tone-of-voice, og når du fremadrettet skal kommunikere til dem.


Et match til målgruppen

Når du har bestemt din målgruppe, skal du tænke på, hvorfor netop du er attraktiv for din målgruppe. Hvad gør, at du skille dig ud fra dine konkurrenter? Og hvad skal der til, for at målgruppen vælger netop din virksomhed.

For at tilpasse din kommunikation bedst muligt til din målgruppe, er det en god idé at undersøge, hvordan deres interne lyd er. Er der masser af hjælpsomhed, positivitet og dagligdag? Så bliver din kommunikation også nødt til at bevæge sig inden for samme områder og have samme tone. Det kan du eksempelvis gøre ved at benytte jeres sociale medier til at komme med gode råd, fortælle positive historier, og dele hverdagsting, som viser, at I er helt almindelige mennesker på arbejde. På den måde bliver din virksomhed og jeres tone-of-voice relaterbar for målgruppen, og det bliver langt nemmere at skabe stærke relationer.

Som tidligere nævnt skal du også finde ud af, hvilken relation du ønsker til din målgruppe. Ønsker du at være den hjælpsomme nabo med alle de gode råd, eller måske den inspirerende ven med det evigt positive mindset?


Vi samler lige op

Okay, det var mange informationer og meget at huske, we get it. Lad os lige opsamle de vigtigste punkter om tone-of-voice i en tjekliste.

  • Hvem er din målgruppe?
  • Hvordan er målgruppens interne lyd?
  • Hvilken relation vil du skabe til målgruppen?
  • Hvordan ønsker du at kommunikere til målgruppen?

Har du svaret på de fire spørgsmål? Så er du godt på vej til at have styr på din tone-of-voice.

Næste skridt på vejen er så at få implementeret den valgte tone-of-voice i hele virksomheden, fra top til bund og afdeling til afdeling. Der skal være klokkeklar overensstemmelse mellem, hvordan I kommunikerer – lige fra nyhedsbreve til kundeservice.


Eksempler på gennemførte tone-of-voices

Som inspiration har vi listet nogle eksempler på virksomheder med gennemførte tone-of-voices. Disse virksomheder er lykkedes, fordi de har taget et konsekvent valg i deres tekstforfatning og identitet. Her er intet overladt til tilfældigheder, og deres tone-of-voice er den samme, uanset om der er tale om sociale medier, hjemmeside, butikker eller en helt fjerde platform.

Søstrene Grene:

Søstrene Grene forsøger at skabe en inspirerende relation til sin målgruppe gennem anbefalinger og DIYs. Samtidig har de valgt en formel og distanceret tone som tone-of-voice, når kommunikationen konsekvent er Des.

Hos Søstrene Grene kommunikeres der altid på vegne af de to søstre Anna og Clara. Det oplever du, når de skriver: “Anna og Clara har set frem til…” eller “Vær’ kreativ, skab et bord der afspejler Deres personlighed, foreslår Anna”. De tilbyder målgruppen at ‘blive en del af søstrenes vidunderlige verden’.

Søstrene Grene sørger for at skabe en konsistent tone-of-voice på tværs af alle lande og deres universer i butikkerne, på hjemmesiderne og de sociale medier. På den måde har de skabt ét helt univers, som indrammer dem som virksomhed.

Jysk:

I mange år var Jysks tv-reklamer altid med stifteren Lars Larsen i front. Reklamerne startede som oftest med: “Go’ daw, jeg hedder Lars Larsen og har Jysk Sengetøjslager, og jeg vil gi’ dig et godt tilbud”.
De fleste, der har set Jysks reklamer, vil ikke bare læse ovenstående sætning, men kan ligefrem høre Lars Larsen sige den.

På trods af, at det ikke længere er Lars Larsen, der er i front, så bærer kommunikationen stadig præg af den tone-of-voice stifteren valgte. Eksempelvis hænger der Go’ daw-skilte i alle Jysks butikker, og virksomheden gør stadig en dyd ud af at lægge vægt på de værdier og den kultur, Lars Larsen udviklede. Jysk er lykkedes med at forene deres kultur og værdier med deres tone-of-voice. På den måde opleves de på samme måde, uanset om det er hjemme i stuerne eller ude i butikkerne.


Vil du/I gerne have klokkeklar styr på din/jeres tone-of-voice? Så er wayfab klar til at hjælpe dig/jer. Giv os et kald på 6026 1830 eller kontakt os via kontaktformularen. Vil du se, hvordan vi arbejder med vores tone-of-voice? Så besøg vores sociale medier: Facebook, Instagram & LinkedIn.

Susanne Bertelsen – wayfab

Udfyld kontaktformularen eller giv Susanne et kald på
6026 1830

Flere artikler