Google

(5/5)

Google

(5/5)

Brug fire øjne princippet i dit arbejde

fire øjne princippet

Det kan være utrolig svært at se sine egne fejl eller at se sit eget arbejde fra andre vinkler. Derfor er det en god ide at benytte sig af fire øjne princippet, så du kan undgå sjuskefejl og misforståelser i dit arbejde.


[read_meter]


Hvad er fire øjne princippet?

I vores sammenhæng handler fire øjne princippet om ikke at sidde med et stykke arbejde helt alene. Med fire øjne princippet skal arbejdet ses igennem af minimum to person – altså forbi fire øjne. De første to øjne er dine egne, og de næste to kan være en kollega, en samarbejdspartner eller en tredjepart.


Hvorfor skal du benytte fire øjne princippet?

Hvis du eksempelvis skal skrive en tekst, så kan det være svært at se dine egne fejl, når du læser din tekst igennem for tredje gang, fordi du ved, hvad der skal stå. Det betyder, at sandsynligheden for at din hjerne læser det, den tror der står, frem for det der rent faktisk står, er ret stor. Hvis du får en anden person til at læse din tekst, så ved vedkommende ikke, hvad der skal stå, eller hvad du har tænkt. Det er altså nemmere for den anden person at se eventuelle fejl eller stille spørgsmålstegn, hvis din tekst kan misforstås, eller skal skrives skarpere.

Med fire øjne princippet sikrer du altså, at der ikke er fejl i det du producerer, og at andre kan forstå dit budskab uden nødvendigvis at skulle kende dine tanker bag.


Hør andres mening

Helt grundlæggende er det altid en god idé at høre, hvad andre tænker om det, du har lavet. Hvis én person synes, at det er helt fantastisk, så er der sikkert også andre, der synes det. Og ligeledes omvendt, er der én person som misforstår dit budskab, så er der sikkert også andre, der gør. Du kan altså med fordel fremlægge dit arbejde for andre for at få deres inputs. Måske har de forslag til forbedring, som du slet ikke havde tænkt på.


Hvem har brug for fire øjne princippet?

Vores korte svar vil være alle, der skal dele noget offentlig. Uanset om du laver indhold til din hjemmeside, dine sociale medier, magasiner, reklamer eller noget helt femte, så er det altid en smart idé, at få dit indhold tjekket igennem af en anden.

Den anden kan være din kollegaer, en samarbejdspartner eller hvem du mener er kvalificeret. Det er nemlig også en god ide, at den person som tjekker dit indhold igennem, har en viden om emnet, så vedkommende kan fortælle, om det giver meninger, og om der er skabt en sammenhæng.

Er du eksempelvis forsker i bioteknologi. Så er det ret essentielt, at dine formidlinger er skarpe, og at dine resultater forklares rigtigt i dine rapporter. Men får du en fremmed fra gaden til at læse dine rapporter igennem, så er det ikke sikkert at vedkommende overhovedet forstår, hvad det er, du prøver at forklare. Den fremmed på gaden kan altså ikke stille kritiske spørgsmål til dit indhold, eller komme med forslag til faglige forbedringer.

Så snart du skal formidle indhold til andre, så er fire øjne princippet altså en vældig god idé, hvis du vil være sikker på at undgå sjuskefejl og misforståelser.


Kan wayfab hjælpe med fire øjne princippet?

Det kan du tro, at vi kan. Med webudvikler, grafiske designere og tekstforfattere har vi godt styr på visuelle udtryk, skarp formidling og brugervenlighed. Fire øjne princippet behøver nemlig ikke kun at handle om kommaer og nutids-r. Det kan også handle om, om din hjemmeside er optimeret og brugervenlig. Om den lægger op til interaktion og engagement, og giver brugeren en god oplevelsen. Eller om dine magasiner eller postere har det rigtige visuelle udtryk, som tiltrækker læsere og potentielle kunder.

Hvis dit indhold ikke er skarpt og godt, så er potentielle kunder allerede videre til dine konkurrenter.


Har du brug for, at vi skal tjekke dit indhold igennem eller hjælpe dig med at producere det? Så giv os endelig et kald på 6026 1830 eller kontakt os via formularen nedenfor. Så kan vi sammen finde ud af, hvordan vi bedst kan hjælpe dig og din virksomhed.

Susanne Bertelsen – wayfab

Udfyld kontaktformularen eller giv Susanne et kald på
6026 1830

Flere artikler