En ny hjemmeside kræver overvejelser, og det kan til tider virke uoverskueligt at skulle tage stilling til så mange spørgsmål på én gang. Det er derfor en god ide at forberede dig, inden du går i gang. Så har du en idé om, hvad slutresultatet skal være, og hvor omfattende processen bliver.
Hos wayfab har vi mange års erfaring med udvikling og optimering af hjemmesider. Og vi ved, at hvis du skal have en ny hjemmeside, så kan der være mange nye ting at forholde sig til. Det afhænger af, hvor kompleks og udvidet hjemmesiden skal være. Vi vil derfor gerne give dig en god start og her fortælle dig, hvad du skal tænke over, inden du skal have en ny hjemmeside.
Hvem er en ny hjemmeside til for?
Når du skal have en ny hjemmeside, skal du først og fremmest beslutte, hvem den er til for. Din hjemmesides design, tone-of-voice, formål og stort set alt andet, er under indflydelse af din målgruppe. Det er din målgruppe, som skal købe ind på en ny hjemmeside, og vælge den frem for dine konkurrenters. Du bliver derfor nødt til at henvende dig til dem, hvis en ny hjemmeside skal have succes.
Når du skal findes din målgruppe, skal du overveje segmenteringsvariabler som køn, alder, livsstil og geografisk område. Der er nemlig forskel på, om du kommunikerer til pensioneret damer i Nordsjælland, som bruger deres tid på at spille golf med veninderne. Eller om du kommunikerer til en 16-årig dreng fra Midtjylland, som drømmer om at blive professionel inden for e-sport.
En pensioneret kvinde fra Nordsjælland tiltrækkes ikke af samme visuelle identitet eller tone-of-voice, som en 16-årig dreng fra Midtjylland.
Kend målet med din nye hjemmeside
Når du har fundet din målgruppe, skal du kende din hjemmesides formål, og dine ønsker til funktioner og lignende. Det giver en langt bedre arbejdsproces for en ny hjemmeside, hvis du allerede inden start har gjort dig en masse overvejelser.
Formålet med en ny hjemmeside
Du skal være klar over, hvad du vil med en ny hjemmeside, men i den grad også hvad du ikke vil. En ny hjemmeside kan blive en langsommelig proces, hvis du ikke fra start har en ide om, hvad slutproduktet skal være.
Skal din nye hjemmeside sælge dit produkt? Være et Onepager? Eller fungere som dit udstillingsvindue. Hvis du ikke kender formålet, risikerer du, at din målgruppe heller ikke forstår det, og at dine budskaber bliver svækket. Det skyldes, at det skinner igennem en ny hjemmeside, hvis der ikke er tage konkrete og konsistente tilvalg og fravalg.
Er du i tvivl om, hvad en ny hjemmeside skal kunne? Så tænk på, hvad en ny hjemmeside ikke skal kunne. Et fravalg af noget, er nemlig et tilvalg af noget andet. Derudover kan det være en fordel at snakke med din målgruppe. Hvad vil de blive tiltrukket af? Og hvad skal til, før at de vil vælge din hjemmeside frem for andres?
Funktioner på en ny hjemmeside
Derudover skal du tage stilling til hvilke funktioner en ny hjemmeside skal have. Hvis det eksempelvis skal være en medlemsside. Skal brugerne så automatisk kunne blive medlem, eller skal de sættes op manuelt? Skal opsætningen på din hjemmeside være dynamisk? Altså skal menuen dannes automatisk, eller vil du sætte den manuelt op? Alt det tekniske kan være lidt af en mundfuld at tage stilling til, men lav noget research, eller kontakt os, så kan vi hjælpe dig igennem processen.
Lav research til en ny hjemmeside
Når du har fundet din målgruppe og dit formål, så skal du i gang med at researche. En ny hjemmeside kan være svær lige at forestille sig, så du må gerne søge inspiration hos din konkurrenter. Scroll gennem deres sider, hvad fungerer godt, hvad fungere knap så godt? Er der et design, en funktion eller en opsætning, du synes er ekstra bemærkelsesværdig.
Næste skridt er at finde ud af, hvor du kan få det bemærkelsesværdige. Hvilken host skal du have, og hvilket webhotel skal din hjemmesiden ligge på. Det er meget forskelligt fra udbyder til udbyder, hvad du får med i prisen, og hvilke muligheder du efterfølgende har for at udvide og lave ændringer.
Billig eller dyr hjemmeside. Hvad er det rigtig valg for dig
Hvis økonomien er lille, kan du nemt blive fristet til at tage det billige valg, men er det altid det klogeste valg? Du skal nemlig undersøge, hvilke muligheder du har for support og vedligeholdelse. Og hvad andre fortæller om både hosten og webhotellet. Er webhotellet ofte udsat for hacking? Og skal du altid opgradere for at få hjælp? Så er det i sidste ende nok alligevel ikke den billigste løsning. Det kan også være, at du hos din host skal betale ekstra for flere funktioner, eller at bookingsystemerne er svære at implementere.
Vi mener, at du altid skal kunne kontakte din host og dit webhotel. Derudover er det også smart at vælge nogle, som sørger for en backup til din hjemmeside, hvis der skulle ske tekniske problemer.
Ressourcer til en ny hjemmeside
Hvis du vælger en billig hjemmeside, så vil det alt andet lige også kræve et større stykke arbejde fra din side af. Når du skal have en ny hjemmeside, skal du derfor tænke over, hvorvidt du vil bruge din dyrebare tid på en ny hjemmeside, frem for det du er god til. I de fleste tilfælde kan det nemlig godt betale sig, at lægge lidt flere penge i en dyrere løsning. Til gengæld får du tryghed i, at andre har styr på den, og du altid kan ringe for support. Så kan du nemlig bruge al dit fokus, på det du er bedst til fremfor en nye hjemmeside.
Hvor stor skal din hjemmeside være
Alle dine beslutninger afhænger af, hvor stor en ny hjemmeside din virksomhed har behov for. Hvis du skal have en stor hjemmeside, så skal du sørge for at få lavet et godt sitemap, så dine sider linker de helt rigtige steder hen. Hvis du derimod går med en onepager, så skal din kommunikation være skarp og konkret, så du kan fange målgruppen på din ene side. Og uanset om du vælger en stor ny hjemmeside eller en onepager, så sørg for, at den er SEO optimeret fra start.
Så husk, at inden du går i gang med en ny hjemmeside, skal du kende til dens formål, hvilke funktioner den skal have, hvad du vil og ikke vil, og hvilke ressourcer du har tilgængelig. Så bliver arbejdet med en ny hjemmeside nemlig meget lettere og langt mere overskueligt.
Det er pengene værd
I de fleste tilfælde er det det hele værd at vælge en god men ofte lidt dyrere løsning fra start. Ellers risikerer du at få noget skrammel, som du alligevel skal bruge ekstra penge på at fikse og evt. flytte. Du risikerer nemlig ofte, at hvis du starter med noget billigt, så er det ret begrænset, hvor meget din hjemmeside kan få lov til at vokse.
Du skal også være opmærksom på, hvilken aftale du får tilbudt. Binder du dig eksempelvis i fem år, så er det lang tid at risikere at have en udbyder, som du ikke er tilfreds med.
Vores anbefaling vil altid være, at hvis du skal have en ny hjemmeside, og ikke har en stor sum penge, men derimod et mindre budget, så vælg en onepager frem for en billig udbyder. Selvom en onepager er en lille énsidet hjemmeside, så kan den altid udvides efter din virksomheds behov.
Skal du have hjælp til at lave en ny hjemmeside?
Så har wayfab mange års erfaring. Vi hjælper dig hele vejen i mål, også med support og vedligeholdelse efter målstregen. Giv os et kald på 6026 1830 eller kontakt os via formularen.