Sådan skaber du en visuel identitet for din virksomhed

visuel identitet

Visuel identitet, brand identity eller grafisk identitet. Kært barn har mange navne, men det gør ikke begrebet mindre vigtigt. Vi vil derfor forklare, hvad du skal vide om visuel identitet. Det er nemlig ikke bare lige at skabe en visuel identitet, for hvor skal du egentlig begynde?



Hvad er en visuel identitet?

En visuel identitet kan helt kort beskrives som din virksomheds ansigt udadtil. Den er det, forbrugerne husker, når nogen nævner din virksomheds navn. En visuel identitet adskiller dig fra dine konkurrenter og gør dig genkendelig for forbrugerne. En visuel identitet er dine farver, din skrifttype, dit logo og alt andet som repræsentere din virksomhed visuelt.


Lad os komme med et eksempel på, hvad en visuel identitet er. Har du nogensinde spillet logo quiz? Du ved, det spil hvor spiludbyderen har fjernet navnet på et logo, og du skal gætte brandet ud fra blot en form og en farve. Ser du eksempelvis et gyldent M på en rød baggrund, vil du hurtigt genkende det som fastfoodkæden McDonald’s. De er lykkedes med at skabe stærk genkendelighed med deres visuelle identitet. Her ser du det gyldne M alle vegne, lige fra skiltet ved motorvejsafkørslen til pomfritposerne og arbejdsuniformen.


Hvorfor er en visuel identitet vigtig?

En unik grafisk identitet er essentielt for din forretning, når du skal skabe gode relationer til dine kunder. En grafisk identitet skaber nemlig genkendelighed og troværdighed omkring dit brand. I hverdagens travlhed har du ultrakort tid til at fange forbrugernes opmærksomhed. Derfor er en visuel identitet altafgørende. Forbrugerne skal vide, at der er tale om din virksomhed, når de ser et bestemt symbol eller en unik farve.


Udover at en visuel identitet er vigtig for genkendeligheden, så er den også med til at fortælle, hvem I er som virksomhed. Valg af farve og symboler siger noget om din virksomheds kultur og værdier. Er bæredygtighed den vigtigste værdi for jer? Så vil grøn være en oplagt farve, da grøn associeres med håb, natur og menneskelighed. Derimod symboliserer blå tillid, visdom og ro, hvilket også er derfor, at den er valgt af mange virksomheder.


En visuel identitet er altså ikke blot et logo design, det er den visuelle kerne af din virksomhed. Den fortæller hvem I er, og forener de mange aspekter af jeres virksomhed.


Hvordan skaber du en visuel identitet?

Når du så er nået til at skulle skabe din visuelle identitet, kan du med fordel følge nedenstående fokuspunkter:

  • Kernen af din virksomhed: Hvem er I, og hvilke værdier og kultur har I?
  • Storytelling: Hvilken historier fortæller I om jer selv?
  • Historik: Hvad er jeres forhistorie? Er I traditionsbundne og har eksisteret i 100 år, eller er I en startup med en smart ide?
  • Målgruppe: Hvem er det, I gerne vil nå, og hvad tiltrækkes denne målgruppe af?

Derudover er det vigtigt, at din visuelle identitet er konsistent på tværs af alle platforme. Det betyder, at du skal bruge de samme farver, symboler og den samme stil, uanset om der er tale om virksomhedens hjemmeside, visitkort, sociale medier eller noget helt fjerde. Præcis som McDonald’s gør med sit gyldne M.

Det kan være en udfordring at skabe en virksomheds visuelle identitet på egen. Vi anbefaler derfor, at du få en grafisk design med ombord på projektet. Grafiske designere har indblik i, hvilke skrifttyper der sender hvilke signaler, hvilken farve der vil passe bedst til din virksomhed, og hvordan du skaber den bedste sammenhæng. De har øje for detaljerne, og kan hjælpe dig med at skabe din virksomheds visuelle identitet, så du kan fokusere på din forretning.


Har du brug for hjælp til at skabe en stærk visuel identitet? Så kan wayfab hjælpe dig. Tjek os ud på vores hjemmeside, sociale medier eller kontakt os på 6026 1830 eller via kontaktformularen.

Anne wayfab – Kommunikations Specialist

Giv Anne et kald på
6026 1830

eller udfyld formularen

Flere artikler