Google

(5/5)

Google

(5/5)

Storytelling – Sådan får du andre til at huske dit brand

Storytelling

Har du nogensinde fået fortalt en god historie? Sådan en du har fortalt videre, eller i hvert fald aldrig glemt, fordi den var så god, spændende eller sød? Måske der dukker en historie op hos dig i det, at du læser med her. Historier hænger nemlig fast, og de fortælles videre. Netop derfor er storytelling en vigtig del af dit brand.


[read_meter]


Hvad er storytelling?

Storytelling i virksomhedsøjemed er, når du videreformidler en historie om din virksomhed. Ved at skabe en fortælling giver du modtageren mulighed for at danne billeder i hovedet og et indtryk af, hvem du er som virksomhed. Det er uden tvivl nemmere at huske en god historie. end en masse information om en virksomhed. Hvis du gerne vil huskes hos brugere og potentielle kunder, så er storytelling et rigtig godt redskab.


Storytelling skaber emotionel værdi

Og hvad betyder det så lige? Gode historier kan tale til hjertet. Enten fordi de er sjove, rørende, søde, bekymrende eller noget helt femte. Uanset følelsen, så er historier, der taler til hjertet et effektiv værktøj til at aktivere følelserne hos forbrugeren. Var en forbruger ligeglad med din virksomhed og dens fortælling, havde du ikke kunnet røre personens følelser.

Og hvorfor er det så lige, at du som virksomhed skal aktivere forbrugernes følelser med storytelling? Vi mennesker er styret af vores følelser. Så har vi hørt en sød historie om en virksomhed, så vil vi alt andet lige være mere tilbøjelige til at vælge et produkt fra netop den virksomhed, næste gang vi handler. Du har altså mulighed for at være et skridt foran dine konkurrenter, hvis du har styr på din storytelling.


Vellykket storytelling

For nogle bliver storytelling en mindre del af virksomheden, og for andre bliver det den bærerende del af deres markedsføring. Vi har valgt at fremhæve to virksomheder, som har været meget konsekvente med deres storytelling. De er lykkedes med at skabe et gennemført univers og en fortælling, der taler lige til følelserne.


Den Gamle Fabrik

En virksomhed, der er lykkedes rigtig godt med storytelling er Den Gamle Fabrik. De har bygget en fortælling op omkring, hvordan deres marmelade bliver til, og hvordan den er “Smagen af noget ganske særligt”. Her hører vi om en tip tip tip oldefar, der oplevede noget ganske særligt – bærfolket. Historien lægger vægt på, hvordan marmeladen er blevet til på en ganske særlig måde, hvor samarbejde og glæde er det, der fylder. Den Gamle Fabriks storytelling vækker altså følelser hos forbrugerne, og for nogle personer lykkedes de også med at vække minder om somre med bærhøst og hjemmelavet marmelade.

Der er mange der genkender Den Gamle Fabrik og deres søde historie, og der er helt sikkert også mange, der vælger at købe marmelade fra Den Gamle Fabrik, fordi de liker deres historie.


Dolmio

En anden virksomhed, der er lykkedes, lidt i stil med Den Gamle Fabrik, er Dolmio. Her har de skabt nogle tegneseriefigurer, der optræder gang på gang i reklamerne. De er blevet en del af den storytelling, som Dolmio har skabt. Fortællingen lægger vægt på 100 procent naturlige ingredienser, og som forbruger ser du høsten af tomater samt en familievirksomhed, der lægger vægt på familieværdier. Det er med til at vække følelsen af sammenhold hos forbrugeren, og i sidste ende med til at forbrugeren vælger Dolmio fremfor den billigste tomatsauce. Det skyldes, at forbrugeren husker fortællingen, og gerne vil støtte ideen om en familievirksomhed fremfor et private label produkt fra supermarkedet.


Jeg laver ikke tv-reklamer, skal jeg stadig bruge storytelling?

Ja, det skal du helt sikkert. Det vigtigste ved storytelling er nemlig ikke at fortælle historier i tv-reklamer. Det vigtigste er, at skabe og formidle en historie, der passer til din virksomhed og dens målgruppe. Historien skal afdække din virksomheds værdier og tone-of-voice, men i den grad også dine medarbejdere. Hvis ikke dine medarbejdere kan stå inden for virksomhedens storytelling, så sker der et clash mellem virksomhedens opfattelse af sig selv og medarbejderens opfattelse af virksomheden. Det er derfor vigtigt, at din storytelling dække hele virksomheden.

Forbrugere, potentielle kunder, modtagere, nuværende kunder eller læsere skal kunne se den røde tråd i din virksomheds storytelling. Du skal derfor sikre, at det er sammen historie, værdier og budskaber, der formidles – uanset om det er på sociale medier, hjemmeside, tv-reklamer eller noget helt fjerde.


Hos wayfab tilbyder vi værdiworkshops, hvor vi hjælper dig og din virksomhed med at afdække, hvem det er, I er. Hvad er jeres værdier, hvem er jeres målgruppe, og hvad er jeres mission og vision. Vi kommer hele vejen omkring, så der er 100 procent overensstemmelse. Og har I ikke en historie at fortælle endnu, så hjælper vi med at finde og formidle den. For med god og skarp storytelling er du et skridt foran dine konkurrenter.


Lyder det som noget for dig og din virksomhed, så kontakt os på 6026 1830 eller via kontaktformularen nedenfor, så tager vi en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed i mål med jeres storytelling.

Susanne Bertelsen – wayfab

Udfyld kontaktformularen eller giv Susanne et kald på
6026 1830

Flere artikler