Giv bedre tekster til dine læsere
Hvis du gerne vil gøre lidt ekstra for dine læsere og give dem bedre tekster, så kræver det, at du personificerer dem. Abstrakt ord, we know. Derfor vil vi gerne forklare, hvad vi mener. Når vi skriver en tekst, kan vi nemt komme til at bruge ‘man’ for at være altomfavnende. Vi ønsker ikke at ekskludere nogen og heller ikke at putte nogen i en kasse, hvor de ikke hører til. Somme tider skriver vi også ‘man’, for skrev vi jeg eller vi, vil det jo kun gælde for os, og ingen andre. Men vil du skrive bedre tekster, så skal man skiftes ud med en modtager.
Eksempler på bedre tekster
Lad os tage et par eksempler:
- Hvis man vil være synlig på de sociale medier, skal man poste hver dag.
- Hvis jeg vil være synlig på de sociale medier, skal jeg poste hver dag.
- Hvis Hanne vil være synlig på de sociale medier, skal Hanne poste hver dag.
- Hvis du vil være synlig på de sociale medier, skal du poste hver dag.
Det er tydeligt i eksemplerne, at der er forskel på, hvor personlige sætningerne er, og hvordan vi opfatter dem.
I eksempel 1 er det ikke klart, hvem ‘man’ er, og dermed ikke tydeligt, hvem afsenderen forsøger at interagere med.
I eksempel 2 bliver sætningen ikke lige så relevant for modtageren, fordi afsender snakker om sig selv, og dermed ikke er opsøgende over for modtageren.
Eksempel 3 er nemmere at forholde sig til end de to foregående eksempler, fordi der nu bliver sat navn på modtageren. Det gør både sætningen mere interessant og relevant.
Hvis du ønsker at henvende dig direkte til læseren, så er eksempel 4 klart det bedste. Her er der ingen tvivl om modtageren, og som læser kan du mærke, at afsender henvender sig til dig. Så lad os gøre op med den nemme løsning og skrive bedre tekster ved at personificere dem og gøre dem relaterbare.
‘Man’ i ekstern kommunikation
Det kan selvfølgelig ikke altid lade sig gøre at erstatte ‘man’ med en person eller ‘du’. Men I de fleste tilfælde giver det mening at personificere ‘man’, hvis du vil skrive bedre tekster. Det giver især mening, når det handler om en virksomheds eksterne kommunikation. Kommunikationen fra virksomheder kan nemt drukne i mængden af informationer, et menneske får på én dag. Og så vejer personlig information og kommunikation bare noget tungere end en virksomheds forsøg på at sælge noget. Det er så her, at du skal vende din virksomheds kommunikation til personlige tekster med modtagerorienteret tekstforfatning. Så kan du nemlig være med i kampen om at fange dine modtageres opmærksomhed.
Hvem snakker du med?
En øvelse hertil er at tænke over, hvem ‘man’ kan være, når du eksempelvis skriver SoMe tekster. Taler du til et du, et I, om naboen eller om Hanne? Lad os forklare det med et eksempel. Hvis du eksempelvis er gartner, og skal lave et opslag om dine ydelser, så kan det lyde på to måder:
Eksempel 1 Har man nogle planter, som trænger til en kærlig hånd? Jeg hjælper både med indendørs- og udendørs vedligeholdelse, og der kan laves et skræddersyet tilbud. Lyder det interessant? Så kan man kontakte mig på xxxx xxxx.
Eksempel 2 Har du nogle planter, som trænger til en kærlig hånd? Jeg hjælper dig både med indendørs- og udendørs vedligeholdelse, og sammen kan vi lave et skræddersyet tilbud til dig. Lyder det interessant? Så kan du kontakte mig på xxxx xxxx.
I det første eksempel kan ‘man’ være alle. Teksten fanger derfor ikke læseren, fordi læseren ikke er sikker på, at det er vedkommende, gartneren henvender sig til. I eksempel to derimod, er der ingen tvivl. Her henvender gartneren sig direkte til læseren. Den direkte henvendelse gør læseren mere interesseret og teksten langt mere relaterbar. Der er altså større sandsynlighed for, at du fanger din modtagers opmærksomhed på eksempelvis Instagram, hvis du henvender dig direkte til dem ved at undgå at bruge man.
Vi håber ikke, at vores lille guide har gjort dig fortvivlet og givet dig skriveblokade. For i virkeligheden er noget tekst bedre end ingen tekst, og husk på: øvelse gør mester!
Har du til gengæld brug for hjælp til at skrive bedre tekster, der får folk til at nikke, klikke og vende deres blikke? Så giv os et kald på 6026 1830 eller kontakt os via formularen.