Vil du gerne fange dine følgeres opmærksomhed på de sociale medier og tryllebinde dem i dine formidable SoMe tekster? Så er der her 4 tips til at skrive SoMe tekster, der bare fungerer.
[read_meter]
Tip 1 – Start med det vigtigste
Du skal have styr på din opbygning. Ingen (i hvert fald ingen vi kender) har lyst til at læse kilometer lange SoMe tekster på de sociale medier om ligegyldigheder. De er der for at blive underholdt og inspireret, ikke for at få fortalt lange historie om kompliceret emner. Derfor er det vigtigt, at du skriver dine SoMe tekster i et skarpt sprog, som giver læseren de vigtigste hovedpointer først.
På sociale medier handler det om at fange brugernes opmærksomhed fra start. Du skal derfor prioritere det, du vil fortælle, i en rækkefølge, så det vigtigste kommer først.
Besøg wayfab på facebook her >>
SoMe tekstens opbygning
Vi anbefaler, at du følger den her rækkefølge:
- Hovedpointe
- Vigtige informationer
- Uddybning
- Detaljer
Først skal din hovedpointe falde. Her skal du fortælle det, som du mener, er det vigtigste og mest relevante med dit post. Det kunne eksempelvis være en nyhed, et kommende arrangement eller et vigtigt budskab.
Hovedpointen følges op af vigtige informationer. Det er de informationer, som er nødvendige for at forstå hovedpointen. Vil du eksempelvis fortælle om et kommende arrangement, så vil hovedpointen være, hvilket arrangement, der er tale om. Herefter vil de vigtige informationer være tid, sted og tilmelding.
Efter de vigtige informationer kommer uddybningen. Det er her, at du i detaljer fortæller brugerne, hvad der skal ske til arrangementet. Er der et program, eller nogle bestemte aktivitet, der finder sted i løbet af arrangementet?
Til sidst kommer detaljerne. Det kan være, at deltagerne skal medbringe noget til arrangementet, eller at der skal gives besked om allergener eller lignende.
Ved at følge denne rækkefølge, sørger du for at fange læserne med et spændende arrangement, og først længere nede i SoMe teksten komme med de informationer, som kun er relevante, hvis man er interesseret. Det betyder, at SoMe teksten ikke virker uoverskuelig for læserne. De vælger at læse videre, fordi du fra start har vakt deres interesse.
Her kan du læse vores artikel Tekster A-Z >>
Tip 2 – Varier dine sætninger
Når du skal i gang med at skrive dine SoMe tekster, så husk at variere sproget i dine sætninger. Du skal undgå at bruge de samme udsagnsord for mange gange i et tekstafsnit. Ved at variere dit ordvalg, holder du læseren aktiveret og undgår, at de dropper din SoMe tekst, fordi den virker for ensformig.
Eksempel 1
Hos wayfab kan vi hjælpe dig med tekstforfatning. Vi hjælper dig med alt fra at producere teksterne til korrekturlæsning. Vi kan også hjælpe dig, hvis du har brug for omskrivning af tekster, så de passer til netop din målgruppe.
Eksempel 2
Hos wayfab kan vi hjælpe dig med alle opgaver inden for tekstforfatning. Vi kan klare alt fra producering af tekster til korrekturlæsning og omskrivning, så teksterne passer til netop din målgruppe.
Det første eksempel kommer til at fremstå som en opremsning. Det skyldes, at vi bruger ‘hjælper’ af flere omgange. Samtidig bruges ‘hjælper’ i samspil med ‘også’, hvilket får teksten til at virke længere, end den rent faktisk er.
I andet eksempel forsøger vi at “løfte” teksten ved at variere sprog og ordvalg. Her bliver teksten rarere for modtagerne at læse, fordi de ikke føler, at de læser gentagelser.
Tip 3 – Gør SoMe teksten nem at læse
Luft, luft og atter luft. Lug ud i din SoMe tekst og skab luft. Ligesom at planter gror smukkest, hvis de har plads omkring dem, så vil dine SoMe tekster også syne mere overskuelige, når der er luft og afsnit.
Eksempel 1
Hvis du ønsker at gøre dine SoMe tekster uoverskuelige for dine læsere, så skal din tekst være lang og tætpakket. På den måde sørger du for, at læseren allerede fra start synes, at det virker uoverskueligt at arbejde sig igennem din tekst. Se bare det her eksempel. Ved at undgå afsnit kommer teksten til at virke enormt kompakt. Det ender med at blive én lang køre, som bare snegler sig afsted. De fleste brugere vil allerede fra start afskrive din tekst, fordi de simpelthen ikke bliver fanget ved første øjekast.
Eksempel 2
Hvis du ønsker at gøre dine SoMe tekster mere overskuelige for dine læsere, så skal din tekst være luftig og med afsnit. På den måde sørger du for, at læseren allerede fra start kan overskue at læse din tekst.
Se bare det her eksempel. Ved at indsætte afsnit kommer teksten til at virke mere luftig. Den bliver nemmere at læse, og kommer til at virke kortere end ovenstående.
I dette tilfælde vil de fleste brugere ikke afskrive din tekst fra start, fordi det simpelthen er nemmere at overskue, da man kan tage et afsnit af gangen.
Som du kan se i de to ovenstående eksempler, så er den luft der skabes af afsnit afgørende for SoMe tekstens udtryk og læserens opfattelse. Husk derfor altid afsnit i dine SoMe tekster.
Tip 4 – Liv SoMe teksterne op med emojis
Når du laver opslag på sociale medier, er det billeder, der giver blikfang. Tænk derfor på emojis som små billeder. De bryder teksten, og ligesom at luft gør teksterne mere overskuelige, så gør emojis dem langt mere interessante og iøjnefaldende.
En god ide kan være at finde nogle emojis, der passer til din virksomhed, og supplere dem med emojis, der passer til din SoMe tekst.
Eksempel 1
Tak til alle vores ansatte for en dejlig tur i Tivoli. Dagen bød både på sol, is og vilde forlystelser. Vi ser frem til næste firmaarrangement, som er vores årlige sommerfest.
Eksempel 2
Tak til alle vores ansatte for en dejlig tur i Tivoli ???? Dagen bød både på sol☀️, is???? og vilde forlystelser???? Vi ser frem til næste firmaarrangement, som er vores årlige sommerfest????
Hvis du kaster et blik på de to eksempler ovenfor, hvilket eksempel springer så mest i øjnene hos dig? Tænk over det næste gang, du skal skrive SoMe tekster.
Og husk så; start med det vigtigste, varier dit sprog, skab luft i din tekst og få den til at skille sig ud med emojis.
God fornøjelse med SoMe teksterne!
Har du brug for mere vejledning i forbindelse med tekstforfatning, sociale medier eller til at skrive bedre tekster, så kan du altid give os et kald på 6026 1830, eller kontakte os via kontaktformularen.